Saturday 4 May 2013

Huh?Esok Undi?



Memandangkan esok adalah hari yang penting bagi kita,rakyat Malaysia. Maka, ingin jua saya menulis tentangnya. (PRU13). Sebenarnya, post sebelum ini tidak pernah saya sentuh tentang politik. Bukan apa, takut salah bagi fakta. Tapi untuk post kali ini tak takut la untuk menulis sebab saya bukan nak bagi fakta. Sekadar pandangan tentang mentaliti politik. nak islamik sikit pun boleh, fikrah politik.

Sekarang Era Berterus-terang kan? kan?

Saya menetapkan diri saya bukan di golongan A mahupun golongan B.[buat masa ini].(golongan C mungkin untuk orang macam saya^^) Eh. Bukan makhluk atas pagar ye? Cuma yang zalim kita tentang, yang adil kita sokong. Yakni tak kira sesiapun atau parti namapun! 

*Undi?..undi rahsiakan?

MENTALITI POLITIK a.k.a FIKRAH POLITIK

Hari itu ada orang minta nombor seorang ketua pada saya untuk program ibadah, tapi sebelum itu ,boleh pula dia tanya saya:

"Dia pembangkang ke kerajaan?"

Saya agak terkejut dengan soalan itu. Apa kena mengena ibadah dengan partisan?
Ini dah macam kes syiah dan sunni sahaja.(maaf andai contoh ini agak kasar). Saya tak tahu la sama ada saya ini yang 'lambat' atau soalan itu memang tak revelan!!

Bagi pendapat saya, soal ibadah tak perlu di'parti'kan. Jika berdoa tentang Malaysia, berdoalah supaya Malaysia ini selamat pemerintah berkuku besi dan jauh dari kezaliman dan 'bala bencana' yang bermaharajela. Bukankah itu sudah cukup tanpa campuran partisan? Kerna yang zalim itu kita tak tahu sama ada masih wujud atau tidak andai parti yang lain naik. Ya, mungkin saja.

Jadi, tak perlu jumud sangat la kot dalam hal sebegini. Cuba kita ini terbuka sikit. Jangan terlalu mengikat diri, semua benda politik. Agak-agak sambal yang merah pun nak dipolitikkan juga.

Kita sudah bergelar mahasiswa, mampu berfikir secara rasional. Negara mahu memiliki rakyat yang rasional bukannya jumud.

Kajilah. Analisislah. dan Berkeputusanlah. 

Masa depan negara di tangan kita. Jangan dihancurkan. 

~Selamat mengundi wahai rakyat Malaysia. #Ini kalilah!!

Nota: Post ini sekadar pandangan :).. take or just left it,choose your own.


2 comments: