Saturday 13 April 2013

Yakin dengan Islam!



Anak sulung. Merangkap abang long. Merangkap bodyguard saya. Dia sayang adik dia. :)


Abang sulung saya ini antara figure yang selalu support saya. Adik-beradik lain pun selalu sokong saya. Tapi nak fokus dekat abang sulung sahaja dalam post ini.

Kadang-kadang, dia ini perahsia orangmya. Tak tau hidup dia selain seorang pelajar. Rupanya, dia seorang pemimpin juga!. Masa itu, waktu hari graduasi di UITM Arau,Perlis. Bangga mak sebab dia dapat Anugerah Dekan fakulti Kejuruteraan Awam(Diploma). Mak mana yang tak bangga anak dia cemerlang, kan?

Lepas habis majlis, kami pergi ke booth yang dibuka oleh pelajar. Sampailah satu booth, tiba-tiba...

"Assalamualaikum,Presiden kitaaa...", seorang datang lalu memeluk abang. Kawan dia mungkin.

'Haaaa!! bila masa budak ni jadi Presiden??..hahahha', Terkejut saya sebab tak percaya..Tak pernah sekali pun, dia cerita life dia kecuali as a student.

Alhamdulillah, jejaknya dia ke alam universiti, jauh dari keluarga mengenalkan dia kepada medium dakwah. Dan berterusan di dalam dakwah sehingga dia sambung ijazah.

Memandangkan  dia score dekan semua semester waktu Diploma dulu, Ijazah pula jadi cabaran. Yela, Ijazah bukannya mudah. Tapi,saya melihat kesungguhan dia belajar dalam sibuk. Walaupun,pointer dia selalu sipi-sipi capai 3.5. Haritu, sewaktu dia final exam, last semester pointer dia 3.49! Hampir dekan! Walauapapun,itu bukan rezeki dia. Alhamdulillah. Syukur.

YAKIN DENGAN ISLAM!!!

Saya tanya dia:

"Apa rahsia study kau?Cuba share dekat aku",tanya saya.

"Yakin dengan Islam!!", kata abang saya semangat.

Gulp. Tergugam saya. Benar katanya. Buat saya fikir panjang.Yakin. Bila yakin, lahirnya tindakan. Dia,abang saya yakin dengan jalan perjuangannya. Yakin dia mahu menangkan Islam!. Yakin dia itulah yang lahirkan tindakan dia supaya jangan culas dengan akademik. Tak culas juga dengan keluarga.

Hidup kita bukan hanya sekadar depan kertas peperiksaan dan kuliah yang padat.
Hidup ini lebih daripada itu. 
Hidup ini bagaimana kita mengaplikasi taklifat Allah keatas kita iaitu hamba dan khalifah.
Hidup ini bagaimana kita bertindak menjadi sebenar-benar hamba.
Hidup ini bagaimana kita bertindak menjadi sebenar-benar khalifah.
Bagaimana,sumbangan kita pada agama, masyarakat dan negara.


Ya, abang saya hanya manusia biasa juga. But his inspired me enough!



"Wahai orang-orang yang beriman! Jika kanu menolong (agama) Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukan kamu"(47:7)



2 comments: