Tuesday 24 April 2012

Degil Itu Perlu...tapi

Shin chan pesan...^^
Bismillahirrahmanirrahim
Assalamulaikum^^
Degil.
Siapa degil put your hands uppp.. 
^^ 
*ini ideologi saya semata-mata...
DEGIL YE DIA NI!!

Degil.Tahukah kadang-kadang kita perlu sifat degil?.Pada pandangan saya yang dhoif ni,degil perlu wujud dalam diri.Tapi perlu degil bersyarat.Pada saya juga degil juga boleh dikaikan dengan ego.Degil yang dikaitkan dengan ego inilah yang patut kita buang jauh-jauh ke dalam laut.*Longkang belakang rumah pon boleh..hihi

Degil bersyarat?

Ada sesetengah situasi kita perlu degil tapi degil bersyarat.
Syarat-syarat*syaratnye saya buat sendiri,sungguh ideologi semata-mata^^: 
1)Degil bila di suruh bukak aurat
2)Degil bila di suruh buat onar dekat kawan/orang lain
3)Degil bila di ajak ke tempat lip-lap lip-lap
4)Degil bila di ajak meng'usha' yang lain jantina

Apa yang pasti perlunya degil bersyarat apabila di suruh/di ajak buat perkara yang Islam larang.
 
DEGIL YANG PERLU/TIDAK PERLU?

Situasi:Rumah

Adik:   Kakak..kakak..cuba kau letak belacan dalam kari mak tuh.
Kakak: Tak payah kau nak suruh akak buat onar kat feverit abang tuh.Kau nak           balas dendam kat abang kan? sebab die lekeh kepala ko semalam.
Adik:   Alahai dia nih..Akak pon kena sekeh juga semalam kan.Kita balas   
          balik la..
Kakak: Banyak la kau punya balas dendam.Tak payah!Gi main sane jejauh..
Adik:   Nak jugak..nak jugak.
Kakak: Kan akak cakap tak payah.Baik kau pergi sebelum akak tukar jadi Hulk 
          Hogan.
Adik:   Ok ok..hehe

Situasi:Sekolah

Faris: Acap,jom fly malam nih.Tengok bola jom..Manchester lawann bebb..
Acap: Tak nak aa..kau pun tak payah la pegi..
Faris: Kau ni skema sangat la..jom la..kau kan fanatik bola.
Acap: se'fanatik' aku tak de la sampai nak kena fly.Tak nak.Noktah!
Faris: Alaaa...jom la weyhh.
Acap: Tak nak la!!kau tak ingat ea?esok ade test kot..Kau nak lingkup lagi ke?
Faris:  Aduyaiii..macam mane aku boleh lupa?
Acap: Tau plak kau menggelabah kan..

Situasi:Temuduga

Encik:   Kalau awak di beri pilihan.Yang mana awak pilih DQ ke IPTA?
Fadzlin:DQ,Encik..
Encik:   Saya tengok keputusan awak ni bagus.Tak payah la masuk sini. 
           Masuk IPTA je la.
Fadzlin:Tapi saya betul-betul nak masuk sini.
Encik:  Tak payah la.Lagipun awak ni pandai.
Fadzlin:Saya nak masuk sini jugak kalau dapat,Encik.. 
Encik:   Ye ke?Tak payah la..
Fadzlin:Serius Encik,tapi saya memang nak masuk sini.
Encik:   Degil la awak nih..ok la..awak lulus..

KONKLUSI

Biar degil kita itu sesuai pada situasi.Jangan degil semua situasi.Tak pasal-pasal ade yang baling selipar pula nanti.

So,Degil berpada-pada^^


 
 

 

 


 
 
 

No comments:

Post a Comment