Tuesday 9 April 2013

Mati tidak menunggu perubahan.


credits:limazboy.wordpress.com
"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan suatu kaum sebelum mereka mengubah keadaan diri mereka sendiri."(13:11)

Cantik ayat-ayat chenta Allah.Lebih cantik daripada syair-syair jahili yang belajar di kelas.Katanya jelas, maknanya dalam. Tadabbur maknanya bisa sahaja menikam jantung. Rasanya seperti dikenakan kejutan eletrik. Itulah kernanya Al-Quran ini diwariskan nabi kepada kita sematanya agar kita tidak pesong dari jalan Allah, yakni pedoman hidup. Berbahagiakah kita sebagai hambaNya? Eh. Perkataan lebih tepat, SYUKURKAH kita sebagai hambaNya?

Menjelajahi Tafsir Fi Zilal Al-Quran karangan Syed Qutb di dalam konferens gumbira sangat menyeronokkan. Dan sangat menusuk.

Jelajah bermula dari juz 30.Surah-surah pendek. Tahu atau tidak, sependek ayat Quran ini, panjang pengajaran dan hikmahnya. 

Bermula dari surah An-Nas yang bertemakan internal factor(konflik dalaman). Kemudian, surah al-Falaq bertemakan external factor(konflik luaran) beralih ke surah al-Ikhlas bertemakan perubahan kerana Allah, kemudian surah al-Masad yang bertemakan penentangan dari orang terdekat. Dan surah seterusnya, surah an-Nasr,surah kemenangan.

Tika itu, tika mengulang kembali apa yang disampaikan, aku melihat point di situ perubahan dalam diri ini mengalami perkara yang di'bond' itu. Internal factor, external factor and etc. Beperingkat. Ya,Mana mungkin manusia itu sewenangnya mendapat darjat mulia di sisi Allah tanpa pembuktian? Mesti perlu ada asakan cobaan, mesti perlu ada tekanan dari orang sekeliling. Ya,itulah hakikat jalan perubahan, ada orang tak suka, dengki, pulau. Itulah warna perubahan .Tapi jangan lupa, bukankah Allah janjikan kemenangan  di akhir jalan perubahan kerna Allah itu? 

Analogi:

Tengoklah orang gemuk yang nak kuruskan badan. Dia memerlukan banyak hari, banyak masa, banyak sabar dan usaha untuk dia mendapat badan yang ideal. Menjauhi KFC yang awesome, menjauhi cake Secret Recipe yang yummy, menjauhi Zinger yang penuh isi ayam adalah perkara yang paling berat bagi dia. Perkara yang paling sayang gile nak ditinggalkan kot!! Tapi jika si gemuk ingin benar-benar kurus dan mujahadah,dia itu menjauhi makanan kesayangan itu ditambah regular exercise dan pemakanan yang sihat, maka pada waktu hadapan, dia akan mendapat badan seperti model Slim World.:)

See,sedangkan si gemuk bermujahadah melawan nafsu inginkan menurunkan berat badan, apatah lagi kita yang mahu berubah ke arah kebaikan. Mujahadah melawan nafsu dan bisikan syaitan yang dengki dengan anak Adam. Inilah medannya.Medan melangkah membuat perubahan. Syaitan telah isytiharkan perang terhadap sejak berkurun dulu terhadap kita. Kita ini bila pula mahu isytiharkan perang?!

"Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan carilah wasilah(jalan) untuk mendekatkan diri kepadaNya dan berjihadlah (berjuanglah) di jalanNya, agar kamu beruntung."5:35

Kerna mati tidak menunggu perubahan.!!

*Tangan sudah takut menulis, kerna takut 'typo error'. Harap faham kiasan ini. Doakan dipermudahkan^^.

Hamba marhaen, 
7:56 p.m,bilik 18
                                                                                                                                                                                                                                  







No comments:

Post a Comment