Wednesday 3 April 2013

Seeing for her

http://pakcu-desabiz.blogspot.com
Melihat  dirinya, aku sendiri menjadi malu. Dia sangat yakin dengan jalan dakwah yang dipilih. Sangat yakin jalan yang dilalui jalan ke syurga. Seperti rakan juangnya yang lain. Mungkin sebab itu dia sememang layak menjadi murabbi. Kalau tak yakin macam mana nak bawa dakwah kan?Aku suka mengamati manusia. Terkadang manusia disekeliling adalah inspirasiku mengenal hidup. I'm seeing for her. Banyak pesanannya sentiasa mengetuk diriku, yang jelas hadafnya adalah menjadi hamba dan khalifah di bumi ini. Ya. Sebagai manusi,ia tetap manusia. Aku juga. Dan kita juga. Kadang-kadang aku sangat berasa pelik, pelik dengan orang seperti dia.Eh,salah.Bukan pelik tapi taajub. Sangat komited dengan apa yang dibuatnya. Komited dengan dakwah.Komited dengan tarbiyah.Berdiri di depanku mungkin tiada apa-apa. Belakangku,dia lah juara dakwah tarbiyah dan juga akademik. Mendengar dari orang sekeliling, dia 'budak skor'.Haibatnya dia mengimbangi dakwah dan akademik. Macam mana dia mengurus waktu padat ituh?? Dari mulut dia mesti keluar kata-kata awesome. Even, kalau memang bual kosong, mesti ada point kalau sembang dengan dia. Ke sebab dia murabbi? But, i dont think so. Itu dia. Dia yang berusaha menyumbang mengusap hati-hati dengan kasih sayang rabbaniyah. Dia yang bercita tinggi melihat Islam itu menguasai dunia. Bayangkan,tika Islam kembali menguasai dunia,membaca al-Quran di tempat awam itu menjadi kebiasaan. Memberi sedekah itu amalan biasa. Menutup aurat secara sempurna itu tiada halangan lagi, solat di tempat terbuka tak akan dicemuh. Malah, akhawat boleh keluar dengan senangnya tika malam tanpa murakib!(yang ini ok tak?) Dia juga bertingkah seperti seorang ibu,bertanya khabar. Menge'check' mutabaah amal , dan sedikit sebanyak mengurangkan rasa rindu aku pada mak di tanah air terchenta(homesick kot). 

Namun,lumrah dakwah,  kadang bukan semua orang menerima.Dalam seribu yang hadir dalam ceramah, mungkin seorang sahaja yang betul-betul fokus dan tak tidur. Begitulah dakwah, daripada seribu mad'u itu pasti ada seorang yang mungkin terkesan. 

Dan aku juga,dan kita juga akan berusaha cemerlang dalam dakwah tarbiyah dan akademik demi agama Allah ini. Kita juga akan seperti mereka yang sangat yakin dengan jalan dakwah melihat Islam itu terpasak di seluruh alam. :)

Dan awak,QueAe Teyra, terima kasih sebab ingatkan tentang hadis Rasulullah ini,

عن أبي هريرةقال:قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: من يرد الله به خيرا يفقّه الدين
 (صحيح البخاري ومسلم)
Sesiapa yang Allah mahukan kebaikan baginya,nescaya Allah memberikannya kefahaman dalam ad-Din.

Suara mad'u marhaen.~

# Moga PRU13 di Malaysia membawa makna.Amin^^


No comments:

Post a Comment