Monday 5 March 2012

Perlukah Sikap Itu,kawan?

belajar itu adalah salah satu cabang jihad.
Bismillahirrahmanirrahim
Jika ada salah silap dalam post kali ini
tolong tegur secara berhikmah ya.
Ini pendapat saya.^^,

Perlukah sikap itu dalam diri?

Sikap itu banyak.Saya kecilkan skop itu kepada sikap 'R.E.N.D.A.H.D.I.R.I'.
Perlukah?Bagamainakah?

Ada seorang sahibah telah berkongsi masalah akan hal ini.Saya juga pernah mengalami perasaan yang sama.Saya fikir semua manusia mungkin pernah berasa rendah diri. 


Pada hemat saya,rendah diri ada dua:
1. Rendah diri positif
2. Rendah diri negaif

Rendah Diri Positif

BIla sebut positif temtulah semua yang baik-baik saja.Ya,positif memang semua orang nak terutama yang bakal penerima result SPM 2011~11 A positif(11 A+) heheh.
Ok.Rendah diri positif menurut definasi saya adalah apabila mendapat sesuatu nikmat/ganjaran,dia rasa rendah diri.  
   "Fulamak,terror la ko.11A+.Tabik springgg!"
   "Enti pun apa kurang hebatnye.Syukur Alhamdulillah,kita semua same2 
    berjaya kan?"

Atau mungkin juga begini:
   "Aduyai.macam mana plak Addmath aku boleh dapat D nih.Takleh jadi 
    nih,Kena topup segala bagai nih,target naik C+ lepas nih"


Atau mungkin begini:
   "Comel je kawan aku sorang nih,tudung tutup semua,baik akhlak,tak 
    sombong,selalu bagi nasihat kat orang.Aku?Kena berusaha jadi baik macam 
    dia lagi nih.Nak gi mintak sikit 'advice' la.." 


Rendah Diri Negatif

Yang ini serius bahaya.Sebab?Sebab ia akan 'membunuh' confident dalam diri kita dan atau mungkin akan menyebabkan diri kita terus dalam kelemahan dan tiada improvement.


  "Aku rasa aku tak layak la nasihat2 orang nih,Kau je la.Kau kan alim"

  "Aku rasa result aku kali ni mesti tak o.k.Aku nih da la tak pandai.Aku redha 
   jela result kali ini"
  
  "Yela kan.Orang tu kan baik plus pandai lak tuh.Sape la kita,jahat + 
   kurang pandai kan?"


Itu antara contoh rendah diri yang negatif.Melihat kelebihan orang lain yang tiada dalam dirinya menyebabkan dia rasa 'down' dan rasa tak layak ada kelebihan(baik + pandai) tersebut.Ini saya maksudkan dengan rendah diri yang 'membunuh'.

NAK BAIK + PANDAI?

Saya pasti semua orang nak kan 2 ciri nih.Fitrah manusia yang sentiasa hendakkan yang terbaik dalam hidup.Baik+pandai siapa tak nak kan?Sebenarnya,hakikat manusia ini dilahirkan baik dan juga pandai.TETAPI.Manusia yang mencorakkan dirinya sama ada menjadi betul2 baik dan betul2 pandai.

Ingin menjadi baik perlu ada usaha.Jangan hanya ada azam tapi tiada usaha.Minta pendapat orang yang dipercayai dan PALING PENTING,tu yang sentiasa Maha Melihat,Allah wajalla.Sentiasa berusaha memperbaiki diri.Kadang2 manusia ini tahu tapi buat2 tak tahu.Doakan mereka dan kita dijalanNYA ya~


Ingin menjadi pandai?Sesungguhnya Allah itu memberi nikmatNya secara adil.Tak semua orang perfect dalam segala hal.(nobody perfect)Ada orang dia hebat akademik tapi tak hebat kokurikulum.Ada orang hebat akademik dan kokurikulum tapi dia tak hebat kemahiran.Ada orang pandai mengemas tapi tak pandai memasak.Itulah manusia sifatnya tak pernah sempurna

Kita ini hanya mampu berusaha.Pandai dalam subject agama tapi lemah subject sains,berusaha menguasai subject yang lemah,maintan subject yang 'pro'.

 Firman Allah yang bermaksud: “Dan ingatlah tatkala Tuhanmu memaklumkan sesungguhnya jika kamu bersyukur pasti Kami akan menambah nikmat kepadamu dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku) maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih.” (Surah Ibrahim, ayat 7)

Percayalah,Allah itu Maha Adil.Oleh itu,kewajipan bersyukur atas ape2 nikmat Allah.Beringat-ingat,kadang2 nikmat ini juga adalah ujian.^^,


  Kalau kita nak berubah menjadi baik,
Allah akan hadiahkan orang-orang
baik untuk kita~
Saya dah tak ingat mane dapat ayat nih..

THE LAST

Hiduplah dalam bersederhana dalam semua aspek.InsyaAllah tenang hidup
      
Nur Fitrah:ekstrem sangat hancur,
               tak endah sangat binasa,
               so macam mane ye?
               ha!dok kat tgah2..
               BERSEDERHANA...(^^,)

2 comments:

  1. alamak.. ak mcm rndh dri negatve je..

    ReplyDelete
  2. hehe..aina kan da buat improvement kearah rendah diri positif..kire bgus la tuh~^^,

    ReplyDelete