Saturday 14 January 2012

share knowledge:N.A.D.I

kurang nampak?NADI.
apa tu?

 N.A.D.I
Need al-Furqan and Doa in the part of life
Program ni diajak oleh kak ekin.
ape yang nak di'share'kan?
di bawah saya kongsikan pe yang saya dapat..(^^,)


TOPUP ILMU WALAU DI MANA KITA..except toilet ye
Alhamdulillah,hari ini saya telah dipilih menjadi salah satu peserta program.Program ini tak besar mana pun tapi 'impact' besar buat saya.Just straight to the first slot.Thanks juga kepada abah saya yang sanggup menghantar awal-awal pagi dan menjemput saya pada awal waktunya.toceii..

TEGUH DI SAAT YANG LAIN RAPUH
Sedikit ta'lim wa tadabbur(pengajaran dan pngahayatan) surah oleh Ustaz Muien.Ustaz ni masuk-masuk je terus bagi salam and then tulis satu ayat kat papan tulis.hehe.Saya pun agak pelik.Sebenarnya,ustaz terlambat sikit so terus start majlis.Surah yang kami sama-sama tadabbur ini adalah surah Ali-Imran:164.
 
"Sungguh, Allah telah memberi karunia kepada orang orang beriman ketika (Allah) mengutus seorang Rasul (Muhammad) ditengah tengah mereka dari kalangan mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat ayatNya, menyucikan (jiwa) mereka, dan mengajarkan kepada mereka Kitab (Al Qur’an) dan Hikmah (Sunnah), meskipun sebelumnya, mereka benar benar dalam kesesatan yang nyata."

 Saya terangkan sikit ayat ini.       
Nikmat besar bagi orang-orang yang beriman itu adalah Rasul.Sebab ape? 
Sebab tugas seorang yang membacakan ayat quran.As we know,before nak faham seseuatu kena baca dulu.Selepas baca,ajar.Dan lepas tu baru la berlaku 'tazkiah al-nafs'.The last sentence tu kita diutus rasul kerana mereka sebelum dalam keadaan jahiliah..dengan adanya Rasul semua manusia iaitu orang yang diberi hidayah telah di'brain wash',dimantapkan akidah mereka dan akhirnya menjadi dalam kalangan orang2 beriman dengan tarbiyah al-quran dan sunnah..the end..(**0)

Beza orang muslim and mukmin.Bukan sama ke?I say nope.

Orang muslim ini dia memang mengucapkan syahadah.Tetapi dia tak menunaikan perintah Allah dan meninggalkan larangan Allah.Bak kata orang,Islam kat i/c jek tapi hampeh!
Orang mukmin  pula dia konfem Islam dan beriman.Beriman macam mana?Dia tunaikan perintah Allah dan tak buat larangan Allah,itu orang beriman.
Saya tanya,orang Islam yang tak solat.muslim or mukmin?Yes,muslim.Is it clear?

KONKLUSI

kata ustaz Muien,tak perlu buat reseach untuk phd tentang punca masalah umat Islam sekarang.Puncanya apa?tak baca,tadabbur,sampaikan dan amal Al-quran.Kalau 4 step iaitu baca,tadabbur,sampaikan dan amal kita aplikasikan dalam komuniti Islam kita sekarang,InsyaAllah 'bereh' semua masalah kita.Wallahualam.

p/s: disaat slot ustaz muien kawan saya pain menelefon.eh, bukan dia kat plkn ke?oh,baru saya tahu plkn boleh bawa enset.hehe.dan kawan saya lagi sorang,piqa juga menelefon.kenapa sume tefon ni.??saya send mesej and then saya call balik lepas habis slot.ohh,rupanya dorang satu plkn..piqa tu kawan time kat SMK ABDUL JALIL(f1-f3) dan pain kawan kat SMKA K.SELANGOR(kusiss f4-f5),Alhamdulillah kawan saya telah menjadi kawan kepada kawan saya.Subhanallah.innama almukminuna ikwah.Sesungguhnya orang mukmin itu bersaudara.I'm very happy.

~insan lemah.tegurlah daku jika apa yang disampaikan salah.(^^,)~
 
thans for sahibah2 baru saya a.k.a akak2.
saya paling muda.heheh.

 
 

No comments:

Post a Comment