Friday 13 January 2012

~tension??~


Assalamualaikum..
untuk post kali ini adalah tarbiah dari kawan saya,
Maryam a.k.a Mokye(bukan nama sebenar)
dialog dibawah telah di'edit' untuk kefahaman anda

MEMORI SEMALAM
...p/s:waktu:around 9-10 p.m   :tempat:bilik bersepah(billik prep)

Bulan Exam.Semua khusyuk baca buku termasuk saya.Bilik menjadi pilihan untuk saya study memandang major pilih study kat dorm.Tengah berkerut dahi membaca buku biology dan saya rasa...aarrrghh!tension..esok bio tpi berapa 'kerat' je aku baca.Allah.monolog hatiku.Termasuk yang study kat situ mokye,dibah adnan,nada(walaupun takde exam esok) dan saya lupa siapakah yang ade sekali waktu tu..

 Saya:weh..boleh tak aku nak jerit?tension sangat nih...ya Allah!!
            ko tau tak,tadi lepas habis paper chemistry,ade seorang hamba 
            Allah(golongan Adam) jerit...kira dah habis tension la esok takde 
            paper..student yang amik l.k and techno
 Maryam:kenapa?ko rasa nak jerit gak?
 Saya:A'ah!
 Maryam:ko tau tak,sebenarnya kan orang yang lepas geram dengan jerit
                ni,tak kira la kat mane2,kat bukit or gunung,dia ibarat 
                MELEPASKAN API KE LANGIT.
Saya:melepaskan api ke langit?apa tu?
Maryam:melepaskan api ke langit maksudnya macam kau tak tahan satu  
            ujian and then kau nak lepaskan beban kau dengan menjerit..yang 
            ibarat kau luahkan amarah kau terhadap Allah..
Saya:glummmpp..saya terkedu..A'ah kan..
  
KEMBALI
Mendengar explaination Maryam membuatkan saya berfikir kembali dan muhasabah diri saya.Sebenarnya,ayat MELEPASKAN API KE LANGIT itu diambil dalam buku motivasi Hilal Asyraf~Kembara Hamba Mencari Cahaya~,buku yang saya beli tetapi diaplikasikan dan dihabiskan dulu oleh Maryam.Saya pun tak habis lagi buku tu dan thanks Maryam for giving me some advise.InsyaAllah sama-sama kita muhasabah dan mengkoreksi diri.




                                                #bila nak habis baca buku memandu nih?


No comments:

Post a Comment