Wednesday 11 January 2012

tangan menggeletar (^^,)

assalamualaikum..
Alhamdulillah kerana Allah telah menggerak tangan saya walaupun menggeletar(seram sejuk)
bukan sebab apa pun,actually,kalau benda first time saya buat konfem tangan akan sejuk..tapi Alhamdulillah Allah mengizinkan saya untuk  menulis.(**,).Sebelum ni,kalau saya write something saya selalu post dekat fb tapi nak senang saya post je kat 'note book' saya...he3..insyaAllah sekarang saya meng'post' di blog saya ni.Di blog ~Sang Pencerah~ ni kita akan berkongsi ilmu walaupun ilmu saya 'ciput' berbanding kalian apatah lagi Allah..Am i right?so,dekat sini saya meng'share'kan satu post saya kat fb...

 *p/s:krya ini adlah bnr tapi ada sdikit ubah suai.jom layan..
ktika itu,aku dekt bwah kipas di musolla.almaklumlah bru habis bersukan.semua orang cri kipas.tengah dok hilangkan peluh,kakak form 5 msuk nk solat dhuha.ktika itu pula ade ustazah ariza.
alang2 dia ada dkt sni baik aku tnya prkra yang
sudah lma aku trtanya-tnya..
ana:         assalamualaikum,ustazah.
ustazah: waalaikumussalam,ye,ada apa Fitrah?
ana:         begini..saya nk tnya.klu kita dalam facebook,chat dgn
                 banin(lelaki)brtujuan dkwah,boleh kah?
                 contohnya,,kita post kat profile 1 hadis.kmudian ada
                 seorang banin tu replay sruh kita jlskan hadis itu.
                 bagaimana,ustazah?
ustazah:hmm..sebenarnya umur(now i'm 16) mcm kmu ni msih  
                tidak sesuai lgi utk brdakwah dkt orang ramai..
                lgpun kita tkut lpas kita bg pnjlasan, kita berchating pula
                dengan banin itu..jdi perkara itu sudah jadi fitnah pada
                diri kita..sptutnya kalau kita ada kemusykilan,
                tnyalah yg sama jantina..kalau banin,tnyalah dgn banin
                lain atau ustaz..kalau banat(perempuan) tnyalah dgn
                banat atau ustazah..dgn itu kita dapat jga hati kita...
                dan WALAUPUN NIAt KITA BAIK IANYA TETAP SALAH..
                ingat!! NIAT TIDAK MENGHALALKAN CARA...
ana:        begitu ya ustazah?..baiklah.. saya sudah faham.
                trima ksih ,ustazah
ustazah: sama-sama
  >>hmm..bagaimana perasaan sekarang?..mungkin kita kata susah utk
       tidak berchat dengan lelaki/perempuan..tp ingat!hendak buat 
       perkara baik mmg susah.. hendak buat bnda buruk  mmg snang..
       cuba elakkan berchatting dgn jadi kita cuba usaha..kita cuba buat
       sedikit2 kalau dlm b.arab kita sebut mahlan2(perlahan2)...
       insyaallah Allah akn tolong..1st krya ana ni khas utk diri ana yg sering alpa,
       kaum kerabat,guru2,sahabat dn saudra seislam yg disayangi..
       bersama kita renungkan dan selamat beramal...barakallahualaikum..amin...
      INGAT!!!CUBA ELAKKAN BERCHATTING DGN AJNABI KECUALI PERKARA 
          UTK PERKARA YANG AMAT PENTING......!!!!

                                                 
                                 ini 'note book' saya

























   

No comments:

Post a Comment