Wednesday 1 February 2012

Inilah manusia..

jom doa reramai kita menjadi di kalangan orang beriman..jom
'EXPERIENCE' DI 'DRIVING SCHOOL' SEMALAM..

Saya nak story sikit pasal 'experience' semalam saya.Banyak-banyak hari saya pergi driving school,hari semalam terkesan di hati saya.

Hari Selasa.Agak-agak 10.55 a.m,ustaz Salleh(ejen driving schoo a.k.a ustaz abang saya tyme skolah rendah) datang ambil saya.Tak lupa juga ambil sekali kawan yang duduk kat taman perkasa tuh.sama sekolah kat smk abdul jalil dulu.dia kenal saya tapi saya tak kenal dia..ape lah fitrah nih..hehe.Lupa nak cakap saya amik ape?Saya kursus teori dan amali 6 jam.Ala,kursus lepas test komputer.Kelas start pukul 12 so habis pukul 6 la nampaknya.Sekarang excited.Tengah tunggu lesen L.baru L dah poyo kan.Kursus untuk teori kereta pun saya ambil tinggal amali je.InsyaAllah saya nak ambil cepat-cepat.Senang nak pergi sekolah yang saya rindu.SMK Abdul Jalil.Ingat nak 'talk and advise' kat adik-adik kat situ.Agak-agak hajat saya kesampaian tak?.KUSISS?lagi rindu tapi jauh sangat.Nun jauh di Kuala.huhu.Back to driving school.Lepas register,saya terus masuk kelas  tapi malangnya saya seorang je kat situ.hmm..dalam 15 minit saya masuk,seorang lagi masuk.Perempuan.Duduk depan saya.Dua-dua senyap.Nak berkenalan tapi sya pun segan.Agak-agak dalam pukul 12 p.m.Masuk lagi seorang.Perempuan.Ooo..saya kenal dia.Satu sekolah dulu.Lepas tuh,ade sorang cikgu india masuk dan suruh kitaorang duduk depan.Lepas tu baru la yang lelaki masuk.Uhh..sikitnya.Saya jadi segan.3 perempuan 6 lelaki.Aduyai..macam mane ni.nanti cikgu suruh test naik motor pula.Malu deh..bukan tak reti ea tapi selama ni x de org lain tgok kite bwk moto.Start kelas je cikgu buka video.dah habis satu bukak lagi satu.Lame juga kitaorang tengok video.Asal cikgu tuh keluar,sume pakat mengeluh.adoii!Bosan.Tu je dalam fikiran saya.Dah lame sikit baru la start kelas yang betul-betul kelas.Cikgu bercakap.Itu baru saya suka.Tapi kelas macam senyap sebab semua dalam kelas tu melayu except cikgu tuh.Faham macam tak faham.Around 1.45 p.m kelas habis.Lepas nih kelas amali nampaknya saya kena bawa motor jugak la nih sebab orang sikit.

Next kelas,pukul 3 p.m.Sementara A dan B pergi makan,saya pergi solat memandangkan saya puasa.hmm..Sikit ye yang solat.In ilah manusia..


Lepas solat dan rehat,saya terus pergi balik ke pejabat driving school tuh.Tunggu nak thumb-in for next class.Pastu sorang mamat yang agak 'nerd' bagi saya tanya saya bila masuk kelas.saya jawab bla..bla...Pastu mamat nerd nih bercakap dengan B.Sape sekolah KUSISS dia tuh macam Hazman sikit.hehe.

Lepas thumb-in dalam pukul 3.15 kitaorang pergi litar test motor kat belakang pejabat. 
lebih macam nih la litar die.
So,lelaki mulakan naik motor dulu dengan bantuan sorang uncle nih.nasib baik cikgu kali ini melayu.Yang mamat nerd tu dah berapa round ntah die wat.Muke serius je.hehe.Saya gelak.Pastu cikgu suruh perempuan pulak.A and B pergi dulu.Budak-budak kat situ senyum-senyum+gelak2 pandang A dan B.Eh2 diorang nih..kontau kang!Pastu tak lame kemudian,cikgu suruh saya pula.Saya!Budak lelaki dah pandang2.Saya penuh konfiden pergi pakai helmet dan terus start motor.Saya geram dengan budak nih.!!Fitrah,tunjukkan muslimat macam kau boleh bawak motor better dari diorang,kata saya dalam hati.Saya mula drive.Paling best part atas titi saya  lepas.Alhamdulillah.
Terbaik!Saya buat dua round je.Malu nak buat lebih2.Mamat nerd tu pon tak habis2 lagi.Excited plak die nih.Tak faham saya.Cikgu cakap kalau dah habis try naik motor,boleh gi merayau janji pukul 6 baru boleh pergi thumb-in.Aduh lame lagi la ni..Kitaorang stay kat situ tengok budak2 yang dah dapat L buat latihan.

Saya perhati sorang mamat nih,budak dah ade L.bawak moto o.k,mulut k.o!!

"$%%^&# betol titi tuh,tak lepas pulak!",dia cakap kat kawan die yang duduk kat depan saya.Apahal pulak mamat nih,main carut-carut plak kat sini!marah saya dalam hati.Banyak kali jugak mamat nih mencarut.Asal berhenti depan mesti ada benda yang nak dicarutkan.Saya pandang panas je kat mamat sorang nih.Nak cili je mulut die.Nak je cakap ape yang kita cakap menggambarkan hati kita.Ish,budk nih.

Agak-agak 5 p.m saya pergi solat Asar.Yang lain pergi minum dan ade jugak yang lepak tengok orang test kereta.Habis solat,saya terus gi ke kantin.A dan B kat situ.Dari jauh saya nampak,Mamat nerd duduk berhadapan dengan diorang.Saya rasa dah lain macam da nih.Lagi lain macam bile sorang mamat rambut perang gi kat A dan B.Budak yang sama kelas dengan kitaorang.Rasanya macam minta no. si A nih pastu duduk tempat die balik..Oo nak ngurat eaa..Hati panas ni der!!Dah sampai kat kantin,B senyum kat saya.Saya berkira-kira nak duduk ke tak nak.Duduk je la.Pastu si B pon borak2 sekejap dengan si mamat nerd tuh.Saya dengar je la.Saya rasa insyaAllah mamat nerd ni tak la kot nak mengorat macam mamat rambut perang tuh..Mamat nerd tuh cakap dia nak naik motor lagi.Ape la dia nih.Dia pun prgi.
Last2 saya,A dan B pon decide nak gi litar moto balik.

Saya dan B decide nak join mamat nerd buat latihan memandang tak ramai orang.A tak nak join.Masa tengah bawak motor tengah2 litar tuh,dari jauh saya nampak mamat rambut perang duduk sebelah si A.Ni memang paling hot nih..!!Saya tak tau nak buat ape.A pulak bukannya nak lari.Rasulullah suruh cegah kalau nampak kemungkaran gune tangan(kuase),kalau tak mampu gune mulut(nasihat),kalau tak mampu gak gune hati.Dan itu selemah-lemah iman.Saya berhenti buat latihan.Saya duduk jauh dari mereka perhatikan mereka.

Lemahnye iman saya.saya tak mampu cegah mereka.Hati saya rasa sakit tengok mereka.Ya Allah lemahnye iman aku.Ampunkan dosa aku.Ampunkan juga mereka.Berikan mereka hidayahMu. 

Agak-agak pukul 5.45 p.m saya ajak B duduk kat pejabat je.So,terus pergi nak ambil beg kat sebelah A.Saya cakap dengan A dan tak pandang mamat rambut perang.Pastu diorang bangun A jalan dulu,mamat tuh kat belakang.saya tunggu jugak tapi tengok mamat tuh jalan sebelah A,Argghh..

saya,B dan mamat nerd duduk kat dalam pejabat.Saya tunggu A masuk.Tengok2 die kat luar,duduk sebelah mamat rambut perang.Ya Allah.!
B layan cakap merapu mamat nerd tuh,saya layan tak layan.Mamat nerd tuh  makin di layan makin menjadi-jadi.Lelaki!saya kejap2 usha dorang kat luar.hessh..nasib baik bile A masuk nak Thumb-in tapi lambat lagi die duduk sebelah saya.Alhamdulillah.Mamat rambut perang dan kawan2 diorang duduk belakang kitaorang.Jeles kot si B gelak2 dengan mamat nerd tuh.
Perasaan saya:sedih sebab tak mampu cegah mereka.Boleh anda nasihatkan saya?Kalau di sekolah dulu kawan-kawan banyak bagi nasihat tapi sekarang nih kat rumah susah.

#pesan saya kepada kawan saya yang kat PLKN,Fatin Nor Farahin sewaktu die mesej saya:Ingat,kita 'BADAR' selamanye..

fatin nor farahin: ...insyaallah gelaran akn aq pgg.tp ble nak wat'keje'..ssh skit kot..ko tau r..klo dh sume pelatih sebye..mcm kt skolh r..ssh skit nk mle..lbih2 lg rmai kt cni skola bese,,aq kne pndai plih mse..tmpt..emosi..bicara..tkut ade yg xpuas ati dgn aq lak..ape2pon tgas daie mmg mncabar..islam tu ibart matahri ..aq cme bln yg mlantunkn chye mthri tu je..klo xde mthari..bln hnye planet yg brkawah..klabu..buruk pd pndgn mata..kan?

Boleh anda nasihatkan saya.?
i need your advise,friend











No comments:

Post a Comment