Monday 13 February 2012

Murabbi Cintaku versi KUSISS..siri 2

zaman sekolah..cam gini la..fokus2
Alhamdulillah
hari ni kita sambung balik ye 
cerita yang sangkut di post yang lepas..
chill out~
Sebenarnye post Murabbi Cintaku ni more 
kpd cikgu yg mengajar saya tau..
Bismillahirahmanirahim

Cikgu Che Biboddin(BAHASA MELAYU @ KARANGAN)
Cikgu ni pulak ade stail sendiri.Rambut paling panjang dalam kalangan cikgu-cikgu lelaki KUSISS tapi tak de la panjang mane..dan tidak lupa juga songkok hitamnye..dalam post saya banyak typing yang tak betul..jage2 nanti dapat pen marah..cikgu nih salah seorang pemeriksa kertas tau..kalau kalian tengok dalam surat khabar SKOR,salah satu part B.Melayu cikgu Bibod punye tapi saya lupa nama pena beliau ape.Yang paling tak tahan,soalan karangan SPM 2011,boleh dikatakan semua kami pernah buat.Excited menjawab harap A+ B.Melayu.Cara cakap cikgu Bibod pun lain.Maksud lain tu cikgu gune bahasa baku.Contoh, maksimum.Beliau sebut bukan ikut English macam kita tapi betul punya bahasa baku.Cube sebut sikit..maksimum~.~.Cikgu Bibod selalu ada mesyuarat almaklumlah orang penting so itulah masa yang ditunggu-tunggu oleh orang macam saya.hehe.Plan:tidur-tapi maap tiada tidur untukmu!adehh..cikgu tinggal soalan utk kita laa..Kalau waktu p&p,selalu mula dengan cikgu bagi buku sambil betulkan apa yang patut.Saya pun banyak kena komen.huhu~Kami selalu kena buat presentation.Part ni lagi senang.Saya sukaaa..(**,).Secara jujurnya,sejak cikgu Bibod ajar karangan baru saya tahu cara buat karangan yang gramatis lagi puitis.Kalau dulu saya tau ape itu kosa kata luas,tapi sekarang dah tau..terima kasih cikgu^_^
Cikgu Ghani(SEJARAH)
Special cikgu ini.Sempoi je..Asal thailand~kawan baik cikgu Anuar.Cikgu Ghani bukan ajar sejarah je tau tapi kadang-kadang beliau selit sekali tazkirah~.Boleh saya katakan beliau cikgu paling rajin.Tau rajin ape?Rajin buat kelas tambahan.Boleh dikatakan dalam seminggu ade la 2-3 kali kelas tambahan Sejarah.Cikgu yang sanggup buat ape saje untuk anak murid asal sejarah mesti A.Kertas,modul sejarah punye la banyak cikgu bagi.Saya buat objektif dengan subjektif je.Essay..rajin saya buat.huhu.Cikgu pesan
dekat kami.."nanti dah dekat spm ko tinggal ulangkaji balik kertas-kertas nih".
Kertas+modul tuh datangnya dari seluruh negeri.Bayangkan berapa tebal kertas-kertas tersebut~Baiknye cikgu Ghani sebelum start kelas tambahan mesti beliau cakap macam ni.Pemurah dengan doa.
   "nampak ceria muka korang malam nih..wajah-wajah A+ semuanye..hilang 
    penat cikgu datang dari jauh..InsyaAllah,cikgu doakan semua 11 A+.."
Amin..Lagi satu,cikgu selalu doakan kami kalau berselisih dengan beliau.Contoh saya kalau berselisih dengan cikgu.Masa itu saya tengah naik tangga dari ground floor,cikgu Ghani baru jalan keluar dari bilik guru yang dekat first floor.Dari bilik guru boleh nampak orang turun naik tangga.Cikgu Ghani pandang saya,saya pun pandang cikgu sambil senyum mesra ^_^.Ingat nak bagi salam tapi jauh sangat~
Cikgu Ghani:Fitrah(ckgu panggil saya walaupun jarak agak jauh)... kau A+
                 sejarah..
Saya:Baru nak terima kasih kat cikgu tapi cikgu dah masuk pejabat plak masa 
       dah sampai first floor
Boleh dikatakan dalam banyak-banyak doa cikgu kat saya kalau selisih dengan beliau.Doa cikgu masa saya naik tangga inilah paling menyentuh la..hampir menangis kot~menangis keharuan...terima kasih cikgu doakan kami~

Ustazah Ariza(BAHASA ARAB)
Pencetus semangat saya dalam B.Arab~Saya masuk KUSISS dalam bulan Feb 2010,masa tu tengah exam Ujian Dalaman 1.Kami yang baru nih gelabah la.Silibus dorang dah jauh dari kami.B.Arab langsung saya tak belajar lagi.Nasib baik kami,budak baru markah tak dikira utk UD1.Masa awal-awal belajar BARAB,saya langsung tak faham sampai la tengah tahun ade p'tukarn cikgu.Penggal 2,Ustazah Ariza mula mengajar kami sampai Form 5.Start Ustazah Ariza mengajar baru saya faham dan semangat nak belajar BARAB.Alhamdulillah,start dari situ stiap kali exam,BARAB mesti skor A..Alhamdulillah~Ustazah juga seorang pendengar yang setia.Banyak murid especially banat selalu rujuk dekat ustazah termasuklah cikgu-cikgu.Saya ingat lagi,masa tu kami ade kelas tambahan BARAB pada waktu malam.Ustazah baru balik dari kampung tapi kerana kami beliau datang jugak.Dalam pukul 10.30 p.m kelas habis tapi selalunye ustazah kena tahan.Ada yang tanya pasal pelajaran dan selalunye saya dan sekumpulan kawan saya penanya paling last..tapi bukan pelajaran more kpada soalan hati remaja,masalah diri sendiri,adik-adik junior,kawan2..penat2 ustazah,layan jugak kami nih..bagi solusi,bagi doa utk kuatkan hati.Lembut bicara ustazah walaupun bende tu sensitif tapi kami boleh menerima.Dengan hanya berjubah+tudung labuh+senyuman ikhlas,itu dah cukup menyenangkan orang yang memandang~bertuah Ustaz Rizalman..
selalu ustaz rizalman bawak anak-anak gi solat jemaah kat musolla..anakikut belakang abinya solat..biasela kanak2 kejap2 solat kejap2 lari..tapi saya fikir itu salah satu cara supya anak cinta masjid..hehe..macam tv alhijrah plak..semoge kita juga begitu.. dapat zaujan/zaujah yang soleh dan quratu a'yun,penyejuk mata yg comel2..aminn~
time last kelas tmbahn barab.itu ustazah yg dirindui..(^^,)
 

10 comments:

  1. Amin Omar nama penanye.. hehe

    ReplyDelete
  2. heheh..trimas2..lupe sudah...tieyra taknk try anta ape2 artikel kat langitilahi.com ke?anta la..msti ak bgge klu ko anta..anta la..~

    ReplyDelete
  3. weyh... ko wt ak tggap leleh lg :(

    ReplyDelete
  4. hehe..sob2..aina jgn sedih nanti sye pon nangis...--,

    ReplyDelete
  5. ko tnggu ak khatam kitab al-hikam ibnu athailah dlu.. bru ak hntar.. kekeke

    ReplyDelete
  6. ha..aku tau kitab tuh..dalam cite ketika cinta bertasbih...si khaerul azzam gantikan tmpat kiyai lutfi bapaknya si Anna..dia huraikan kitab ni lah..hehe..sahibah,boleh wat usrah la lpas nih~sharing is caring~^^,

    ReplyDelete
  7. Yeah... sambil makan bakso cinta ^^ haha

    ReplyDelete
  8. ohh..fitrah kepingin bangat bakso cinta~handmade Akh azzam~boleh gak?nonsense semua tuh..heehe

    ReplyDelete
  9. *realiti


    aku tak pernah tahu bakso tu bntuk nye mcm mne.... mcm laksa ke???? hahahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. bakso tu macam mee sup..pastu die ade fish ball bulat2 tuh..tpi kalu bakso cinta fish ball die bntuk love..hehe

      Delete