Friday 10 February 2012

Murabbi Cintaku versi KUSISS..siri 1

Murabbi cinta saya..guru disamping mengajar,mereka mendidik

Saya ingin berkongsi tentang 
guru-guru hebat saya
jikalau Hilal Asyraf guru hebatnya 
dari MATRI,
guru-guru hebat saya dari KUSISS
dan SMK Abdul Jalil.
Mereka inspirasi saya setelah mak dan abah.
Saya sedang merindui mereka
Murabbi Cintaku..

SENYUM DIKALA MENGINGATI MEREKA

Hari- hari lepas SPM.Beginilah situasi bagi yang menganggur macam saya.Hanya sekadar menjadi 'suri rumah'.Itu jawapan saya bila sahibah bertanya tentang saya sekarang.heehe...Kawan saya tanya sejak bile ade suami nih?jawab saya hanya sekadar preparation.
Rindu.Itulah perasan saya sekarang.Teringat gaya-gaya tersendiri cikgu-cikgu kesayangan.Kita mulakan,lets gone!!!bak kata Nabil RL2

Ustaz Kamarul Ariffin
Pengetua sekolah saya,KUSISS a.k.a Kuala Selangor Islamic Secondary School.Lain daripada yang lain.Itu jawapan kalau orang suruh saya describe pasal beliau.Apa yang lain?.First time jumpa pengetua macam beliau,nampak sifat kebapaan walaupun saya pernah kena marah dengan dia.keh3.Selalu solat berjemaah sekali kami di musolla.Kalau tak ade hal,lepas solat mesti bagi nasihat atau sesi merotan budak-budak lelaki yang nakal tuh.Saya paling gembira kalau mood beliau tengah baik.heehe,,boleh minta macam-macam(dalam BADAR la).Bicara beliau ketika perhimpunan sangat sopan serta memanggil kami dengan panggilan anak-anak.Ada suatu ketika saya baru habis kelas tambahan,on the way balik asrama tuh serempak dengan ustaz.Biasa la kalau jumpa cikgu mesti bagi salam sambil senyum mesra(^^,)..Pesan ustaz lepas kami bagi salam:Balik asrama jangan lupa studi ye.Tengok nota-nota..Baik ustaz..itu jawapan saya.Waktu paling gembira,waktu SPM.Selalu ada untuk kitaorang.Sebelum masuk dewan,Ustaz mesti ade untuk bagi semangat..Memang semangat!!~Paling haru..saya dengar azan Maghrib dari asrama.'cuti' bersebab.Cuba teka siapa azan?Ustaz Kamarul~.Saya tak tau la kemane banin hilang.Last2 solat pun ustaz yang jadi imam.Lepas solat sedikit tazkirah dari Ustaz.Pesan ustaz kepada kami yang akan tinggalkan sekolah..tangkap leleh la time tuh.Banyak kisah saya alami berkaitan dengan ustaz.Kamera badar kena rampas.saya nangis lepas dapat kamera.sayang kamera bro + amanah kot..isk3.Kawan saya kena sport-check tempatnye sampai anak lipas pun ade.hehe.macam-macam nak cerita panjang sangat.Terbaikkk la.

Ustaz Ridzuan Muhd a.k.a guru kelas saya(5 hidayah)
Pencetus pemikiran matang bagi kami.Walaupun hanya mengajar SIVIK,beliau mampu jadikan subjek tu paling ditunggu-tunggu.Kami bukan belajar ikut silibus,kami belajar apa yang disampaikan.Bicara beliau dengan kami macam kawan.Ya,macam kawan berkongsi cerita dengan kawannya.Macam-macam isu.Macam-macam cerita.Kami berbincang tentang universiti idaman lepas SPM,course,politik,global.Tapi ustaz mesti pesan yang satu nih.Ilmu.Ustaz selalu pesan,
  "nak ape-ape,mesti kena ade ilmu"
Hehe.Beliau memang pencetus~Rasa da dewasa bila dengar Ustaz bercakap walhal perangai 'kanak-kanak rebina'..huhu~

Cikgu Anuar(BAHASA MELAYU @ KOMSAS)
Terbaik cikgu nih.~Saya tak pernah tidur time beliau mengajar sebab asyik gelak.Memang tak sunyi la.Cikgu yang banyak cerita memandangkan beliau merangkap Ketua Warden.Sesibuk-sibuk beliau,beliau tak pernah biar kami 'bergumbira' dengan tidur,borak,ngumpat dan bising.Ada sahaja kertas latihan yang ditinggal untuk kami.Nasihat juga tak dilupa walaupun beliau cakap dalam nada marah~Beliau juga tak lupa kadang-kadang buat makan-makan.Ada beliau buat makan-makan khusus untuk 'anak murid kesayangan' a.k.a Fahmi.Kami satu kelas join sekali.Time tuh prep malam.Beliau juga seorang bapa mithali(**,)Tiap-tiap petang mesti bawak si comel Abid Khalis jalan-jalan.Trademark Abid Khalis yang sangat popular~tercetus bila Abid pegang 'mic' dekat pondok pengawal~bah..bah..bah


P/S:kita continue cerita murabbi cinta saya pada Murabbi Cintaku versi KUSISS 
      siri 2..coming soon~
      thanks kepada abg saye..tebus kesalahan tak dapat bawa pegi bookfair 1 
      malaysia.Kedai buku kat k.l pun jadi la,juga baucer die yang saya 
      guna..hoho

7 comments:

  1. nak jgak abid khalis... bah.. bah... hehehehe

    ReplyDelete
  2. ko memg wt ak leleh laa fit.. sobsob!! rndunyer!!!

    ReplyDelete
  3. Tiera:pegi la jge si abid yg dikelilingi wanitta ituhhh..bah..bah
    Aina..sori cite pasal ko kat part ustaz kamarul tuh.huhu~.nih tulis nih sbb rindu la nih..sila tangkap leleh sumea..hehe~

    ReplyDelete
  4. ak x pernah mendekati abid... sampai org cop aku x ske budak2........... ptot ke?????

    ReplyDelete
  5. hoho..tak patut tol..hehe..ak pon tak penah dekat dgn si abid tuh walaupun nk sebenarnye..tiera,itu tndenye tak leh dnafikan sifat keibuan dlm dri kita..

    ReplyDelete
  6. perempuan makhluk unik cptaan Tuhan (>.<)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sememangnye unik kan?kan?kan?dalam hati ade taman..byknye bunga die~

      Delete