Friday 24 February 2012

Nak yang dekat ke jauh?

Matahari..nampak dekat hakikatnya jauh!
  "Nanti nak sambung mana?UIA..ambil u yang dekat je la..amik law"
 "Nak amik course ape nanti?medic..?

Saya senyum saje dengar soalan mak cik saya.Hehe.Fikir bagaimana nak bagi jawapan yang senang.

 "Kalau boleh nak amik course agama...maybe Jordan mungkin?

Jawapan yang rasa sangat bertentangan dengan soalan mak cik saya.hmm.

DILEMA LEPASAN SPM
Keputusan SPM 2011 tinggal lagi sebulan nak keluar.Saya kurang pasti sama ada semua lepasan SPM tahun lepas sudah siap mentalnya untuk menerima result nanti.Saya?InsyaAllah..hmm.ye la tu.Yang pasti semua lepasan SPM mesti nak result yang cemerlang,kan?Semoga harapan saya dan kalian untuk SPM dimakbulkan Allah.Amin ya rabb...
Harap result SPM sebaik trial atau lebih baik dari trial.Amin ya rabb(ini harapan saya^^,)


DEKAT KE JAUH?
Teringat waktu dekat KUSISS dulu.Saya dan kawan-kawan yang duduk jauh macam Rawang,Sg Buloh,Kajang,Hulu Langat,Bangi,Nilai semua akan naik bas ke KTM Sg buloh.Berhimpit-himpit la juga dalam bas tuh.Ada satu 'scene' dimana komuter dah sampai,masuk je dalam komuter, semua tempat duduk dah penuh(perempuan naik koc tengah,for ladies only).Rata-rata yang duduk adalah kakak-kakak yang pakai tudung labuh.Ni mesti akak-akak DQ(Darul Quran)nih.Fikir saya dan definitely betul.

Agak-agak dalam satu jam dalam komuter tu akhirnya sampai juga ke destinasi yang dituju,KTM Kajang.Selalu saya dan sahibah,Najihah akan pergi surau dekat situ untuk solat Asar sementara menunggu ummi Najihah sampai. Masuk surau ada 2 orang akak DQ juga sedang solat.Kami pun solat sekali.Dah selesai solat,berkenalan la dengan akak2 tuh.Macam-macam yang ditanya.Kepimpinan sekolah siapa yang handle?Cikgu ke murid?.Akak-akak ni pun rupanya kenal dengan senior saya yang ada kat sana.Tengah-tengah sedap taaruf' tuh Jiha panggil.Ummi dah sampai.Ingat nak borak lagi,nak tanya pasal DQ.Masa salam akak DQ ade akak tu tanya satu soalan yang menyentap hati saya.Bagi saya la.. 

 "Tak nak masuk DQ ke?",{akak DQ}
 "Ya Allah,Amin ya Allah..doakanla kak..dalam perancangan"{saya} 


Jordan?UM?macam mana?Akhirnya,saya dah set kalau dapat DQ atau Jordan?saya pergi DQ dulu,lepas tu baru sambung studi ke Jordan.InsyaAllah


HATI CENDERUNG YANG MANA SATU?
Luar negara.Buat masa ini hati cenderung betul pada luar negara.Dah banyak kali mintak izin ibunda studi ke luar negara.Kalau dapat la.Saya mungkin terkesan dengan hidup berdikari di asrama sejak form 1.Dari asrama yang dekat dengan rumah ke asama yang jauh yang jarak lebih 2 marhalah.Dan mungkin juga terkesan dengan video-video student Malaysia yang dekat oversea macam Hilal Asyraf dan Mat luthfi.Mungkin?
  "Tak kesian dekat mak ke?"
tanya abang waktu saya cakap hasrat saya nak sambung belajar.Terdiam juga saya dibuatnya.
Pada hemat saya,walaupun orang kata uni di Malaysia pun bagus juga ,itu bukanlah tujuan pertama saya.Saya mencari 'sesuatu' seperti mana yang saya cari di SMK Abdul Jalil dan KUSISS.Alhamdulillah,Saya dah jumpa 'sesuatu' itu di kedua-dua tempat.Dan saya mesti terus mencari 'sesuatu' itu di tempat lain.Yang mungkin cara hidup orang sekeliling lain dengan cara hidup orang Malaysia.Ini adalah pilihan saya buat masa sekarang.Dengan IzinNya,kalau Allah menetap saya sambung belajar di dalam negara,saya akan terima juga.Allah tahu yang terbaik untuk kita.Kita hanya merancang kan?.

Kalian juga harus merancang sekarang tau..(*_*)

P/s:nanti kahwin nak 'orang' dekat ke 'orang 'jauh'?hehe




Jom doa!





































2 comments:

  1. Bismillah

    Teruskan doamu wahai adikku,semoga dipermudahkan segala urusan. Yakinlah, Allah sentiasa bagi yang terbaik buat kita walaupun asalkan pahit. Apepun, ALLAH gh0yatuna...

    ReplyDelete
  2. jazakillahukhoirankasiran ya ukht..
    dah lama tak dapat nasihat sehikmah nih..sejak lebih 2 bulan habis sekolah..
    tolong doakan yg terbaik utk saya k..
    result tggal sebulan lgi nk kluar...
    (^^,)

    ReplyDelete